Herfst en haaruitval: in de rui?
Sinds een maandje heb ik weer last van behoorlijke haaruitval. Ik herinner me dat het vorig jaar rond deze tijd ook zo was. Toen gaf ik mijn shampoo de schuld, shampoo waar mijn haar niet goed op reageerde. Ook was mijn schildklierwaarde niet zo goed Nu was ik mijn haar gewoon met dezelfde spullen die ik de zomer ook probleemloos gebruikte en is mijn schildklier in orde, dat zal het dus niet zijn.

Op de LHC las ik ooit eens iets over 'autumn shedding', dus meer haaruitval in de herfst (net als mijn katten overigens - die verliezen ook hun zomervacht). Wellicht is dat de oorzaak voor mijn haaruitval - best een geruststellende gedachte.

Hoe doet jullie haar het in de herfst? Merken jullie iets van 'autumn shedding'?
Antwoord
Ik geloof niet in ruiven bij de mens. We hebben immers niet eens een vacht, en ons haar groeit niet op een paar maanden terug zoals bij dieren.
Ik google'de even voor de zekerheid, en kwam dit interessant artikel tegen, met dingen in waar ik nog nooit van gehoord had, zoals bvb dat we 2 soorten haarzakjes hebben: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.goedgevoel.be/gg/nl/103/Haarproblemen/article/detail/1351812/2011/11/23/Last-van-haaruitval-Zo-pak-je-het-aan.dhtml">http://www.goedgevoel.be/gg/nl/103/Haar ... -aan.dhtml</a><!-- m -->
Antwoord
Ik geloof wel in ruiven. Ge moet Pie zijn haar maar eens kammen :)
1a F iii in herstel, vroegere dikte: 11 cm, huidige dikte: 9 cm

[Afbeelding: sG9Yt8jt.jpg?1]
Antwoord
Ik geloof er ook in. Maar bij mij gebeurt het altijd in september, nu is het al gedaan. Het duurt ook niet zo lang.
Het zal wel te maken hebben met de groeicyclus, dat ongeveer in september opeens veel haren tegelijk hun terminale lengte bereiken en dan uitvallen.
Antwoord
Pha schreef:Ik geloof wel in ruiven. Ge moet Pie zijn haar maar eens kammen :)
Dat is gedurende heel het jaar zo, en dat komt omdat ik het om de week ofzo eens kam, waarbij al het losse haar blijven zitten is doordat het constant in een staart zit. Your argument is invalid.

Op die site zeggen ze iets over augustus en september door de warmte en daglicht, maar dan nog. Waarom zou een mens nood hebben aan ruiven? Het duurt gelijk 5 jaar om heel lang haar te hebben, en het zou jaarlijks uitvallen?
Antwoord
Ik heb al een paar maanden dat mijn haar heel erg uitvalt. Volgens mij is het bij mij ook wel zo dat het rond de herfst altijd iets meer is, maar nu duurt het wel iets langer al. Mijn haar is echt een stukje dunner geworden, maar misschien kan ik de stress daar de schuld van geven.
Durf te dromen
Antwoord
Ja door stress kun je ook haaruitval krijgen. Dat heb ikzelf een paar jaar geleden gehad.
[Afbeelding: lengte-1.jpg]
Antwoord
als de stress dan weg is komen de haartjes dan terug? of is het eens uitgevallen altijd weg?
Antwoord
Haaruitval kan naast stress ook aan een tekort aan bepaalde voedingsstoffen liggen, of een lichamelijk probleem.

http://www.huidinfo.nl/haar.html schreef:De haargroeicyclus
De haargroei is een ritmisch proces en loopt verschillende stadia door:
  • Groeifase (anagene fase)
  • Overgangsfase (katagene fase)
  • Rustfase (telogene fase)

Bij de meeste zoogdieren verlopen deze fasen synchroon met elkaar: wanneer de haren uitvallen in de telogene fase gebeurt dit ineens en dat staat bekend als ‘de rui’ of ‘verharen’. Bij de mens lopen deze fasen door elkaar: er is een evenwicht tussen het aantal haren dat in de groeifase is en dat in de rustfase terecht komt. De haardichtheid blijft bij de mens dus (vrijwel) constant.
Neh :p
Antwoord
Scarlett schreef:Ja door stress kun je ook haaruitval krijgen. Dat heb ikzelf een paar jaar geleden gehad.

Was het heel erg? En is het wel weer goed gekomen?
Durf te dromen
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)